شناخت درمانی چیست و چگونه به درمان افسردگی کمک می کند؟

 

نظریه ی درمان از طریق تغییر شناخت و دیدگاه یا بهتر بگوییم تغییر تفسیر و برداشت فرد از حوادث، نظریه ی حاکم در عصر حاضر است. دیدگاه شناختی اعتقاد دارد که افسردگی و اضطراب به این امر مربوط می شود که ما چگونه حودث را می بینیم و تفسیر می کنیم. در واقع، این فشارهای روانی نیستند که باعث افسردگی می شوند، بلکه این تفسیر و نگاه ما به آن هاست که عامل افسردگی است. بنابراین برای درمان افسردگی باید تفسیرها و برداشت ها تغییر کند. 

هرگز نمی توان به گونه ای زندگی کرد که با هیچ حادثه ی منفی ای رو به رو نشد. هر کسی با بدبیاری هایی رو به رو می شود. گریزی از آن ها نیست. ممکن است بیش از یک سوم زندگی با بدبیاری همراه باشد. واقعیت این است که زندگیِ بدون حادثه و بدون فشار روانی وجود خارجی ندارد. هر کسی روزی به دنیا آمده است و روزی از این دنیا می رود و در طول زندگی اش با مجموعه حوادث خوب و بد رو به رو می شود. نمی توان صد در صد جلوی حوادث منفی را گرفت.  پس باید نگاه و تفسیر و برداشت ما نسبت به حوادث تغییر کند.
پژوهش ها نشان می دهد که شناخت درمانی و رفتاردرمانی در درمان اختلال افسردگی بیشترین تأثیر مثبت را داشته است.

یکی از بنیان گذاران شناخت درمانی پروفسور آرون بک است. مثلث افسردگی هم از ابتکارات اوست. طبق مثلث افسردگی، ما زمانی افسرده می شویم که بدبین باشیم؛ بدبین نسبت به خودمان، نسبت به جهان و نسبت به آینده. افراد افسرده کسانی اند که در مثلث گیر کرده اند. کسانی اند که خودشان را قبول ندارند، بسیاری از حوادث را تقصیر خودشان می دانند و نسبت به همه کس و همه چیز بدبین هستند و دائم فکر می کنند: «هیچ کس من را دوست ندارد. همه دشمن من هستند. هیچ کس به من توجهی ندارد. این دنیا وفا ندارد. در آینده اتفاق خوبی نخواهد افتاد. ممکن است در آینده اتفاق بدتر از این برایم بیفتد و ...».

به عقیده ی پروفسور بک، زمانی افکار منفی به طور خودکار به ذهن ما هجوم می آورند که یک رشته تحریفات شناختی در ذهن ما جا گرفته باشند و نگذارند واقعیت را آن گونه که هست ببینیم. تحریفات شناختی یعنی واقعیت های زندگی را به صورت تحریف شده ادراک کنیم. مثلاً یکی از تحریف های شناختی «تفکر همه یا هیچ» است. وقتی می گوییم همسرم باید صد در صد مرا دوست داشته باشد یا همسرم باید صد در صد به حرف هایم گوش بدهد، بدین معناست که در غیر این صورت مرا دوست ندارد.

افرادی که تحریف های شناختی دارند، از واقعیت زندگی دورند. در نتیجه، در مواجهه با مشکلات زود به آخر قضیه می پرند و زود نتیجه گیری می کنند. در حالی که افراد عادی وقتی می خواهند نتیجه گیری کنند، ابتدا مقدماتی می چینند، به قول قدیمی ها صغرا و کبرایی می چینند و بعد به نتیجه می رسند.
شناخت درمانی افسردگی به تغییر تحریف های شناختی منجر می شود.


برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه مرکز مشاوره روانشناسی،مشاوره درمانی،مشاوره فردی،درمان افسردگی و... در غرب تهران به شماره های درج شده در صفحه نخست سایت دنیا رضایی مراجعه نمایید.

با تشکر



دیگر مقالات مرتبط روانشناسی

:: درمان وسواس فکری و عملی(با افکار وسواسی چه کنم؟)
:: درمان افسردگی (آیا افسرده هستم؟)
:: درمان وسواس فکری(هر فکری که به ذهنتان خطور می کند، باور نکنید.)
:: مشاوره تلفنی ازدواج(آدم‌هاي خوبي که نبايد با آنها ازدواج کنيد!)
:: درمان اضطراب(چطور از شر اضطرابم خلاص شم)
:: مشاوره تحصیلی تلفنی(چند نکته کلی مطالعه ی بهتر مطالب درسی)
:: مشاوره خانواده(راز عشق های ماندگار)
:: درمان اضطراب و استرس( کاهش نگرانی با پذیرش بلاتکلیفی های زندگی)
:: مشاوره خانواده تلفنی(علل نابسامانیهای زناشویی)
:: درمان ترس و استرس(غذا دادن به ببر)



Share تاريخ: 1396/10/26 مشاهده : 562

, , , , ,



گذاشتن نظر