خیانت های اینترنتی چیست و چه عواقبی دارد؟

 


خیانت اینترنتی به عنوان هر گونه رابطه ی جنسی یا رمانتیک به وسیله ی اینترنت و عموماً مکالمات الکترونیکی که در شبکه های مجازی صورت می گیرد، تعریف می شود. روابط اینترنتی می تواند به صورت روابط پایدار با یک فرد خاص یا با افراد مختلف در فضای اینترنت باشد که شخص همواره به دنبال برقراری یک رابطه ی عاطفی یا عاشقانه است. 
سخت است تصور کنیم سال ها زندگی مشترک بر اثر مدتی ارتباط اینترنتی به باد رود. این مشکلی است که امروزه زوج های زیادی را درگیر کرده است. فضای اینترنتی یک نوع فضای فرهنگی پذیرفته شده ایجاد می نماید که بی وفایی جنسی و بی بندباری را رواج می دهد. گمنامی در داد و ستد الکترونیکی، استفاده کنندگان را مجاز می کند که بدون ترس از همسر و دور از چشم او در چت های شهوانی شرکت کنند. گمنامی در ارتباطات اینترنتی این اجازه را به استفاده کنندگان می دهد که خیلی باز و بی پرده باشند و  به راحتی ارزش ها را کنار بگذارند. حریم فضای اینترنتی شخص را قادر می کند احساسات صمیمانه ای را که معمولاً برای افراد خاص بیان می کند، با افراد غریبه در میان بگذارد و به محض این که پیام تایپ شده بر صفحه ی کامپیوتر یا موبایل نقش بست بار هیجانی همراه آن موجب گفت و گوی شهوانی زیادی با دوست اینترنتی می شود. این موضوع می تواند آغاز غوطه ور شدن در بی وفایی اینترنتی باشد.


چه عواملی زمینه ساز خیانت اینترنتی هستند؟

روابط اینترنتی به طور عمده ناشی از مسائل زیربنایی است که قبل از این رابطه وجود داشته اند. این مسائل شامل موارد زیر می شوند:

1- ارتباط ضعیف زوجین
2- نارضایتی جنسی
3- اختلاف در تربیت فرزند
4- تغییر و تحولات در زمینه حمایت های اجتماعی، خانوادگی و دوستان
5- مسائل مالی 
6- عوامل شخصیتی
7- بیماری های روانی و ...

این موارد می تواند خطر روابط اینترنتی را افزایش دهد. زمانی که دو نفر مکالمه اینترنی دارند در این مکالمه حمایت غیرمشروط و بی چون و چرایی را به یکدیگر پیشنهاد می دهند.  معشوق اینترنتی پیام های مهرآمیزی را در کیلومترها دورتر تایپ می کند اما در زندگی واقعی ممکن است فردی خشن و بی احساس نسبت به افراد پیرامون خود باشد. به هر حال پیوندهای اینترنتی می تواند خیال پردازی های عاشقانه و هیجان انگیزی را ایجاد کند که شخص در زندگی مشترک فاقد آن است. زمانی که شخص ثالث در رابطه ی اینترنتی ابراز همدردی می کند، رابطه ی اینترنتی وسیله ای می شود برای کنار آمدن با خشم ابراز نشده نسبت به همسر. بنابراین، ارزیابی کامل و مستقیم مسائل زیربنایی که به رابطه ی اینترنتی کمک می کند، ضروری است.

نشانه های خیانت اینترنتی چیست؟

زمانی که یکی از همسران به شریک خود شک می کند که روابط عاطفی و محرمانه ی اینترنتی دارد، برای رسیدن به یقین بیشتر می تواند به این نشانه ها توجه کند.

1- تغییر در الگوی خواب: شخص ممکن است تا نیمه های شب که تمایل به چت زیاد می شود بیدار بماند و صبح زود قبل از شروع کار روزانه موبایل خود را برای پیام جدید از طرف معشوق، چک کند.

2- درخواست حریم خصوصی: معمولاً در شرایط خیانت، مخفی کاری های فرد افزایش می یابد. شخص تلاش می کند صفحه کامپیوتر یا موبایلش را در وضعیتی قرار دهد که صفحه نمایش آن برای همسر قابل مشاهده نباشد. ممکن است مدام کلمه ی عبور را تغییر دهد یا در مقابل اعتراض همسر خود با عصبانیت واکنش نشان دهد یا بخواهد از خود دفاع کند.

3- کوتاهی در انجام کارهای روزمره: زمانی که شخص وقت خود را برای ارتباط اینترنتی صرف می کند، از انجام کارهای روزمره غافل می شود. بی توجهی به نیازهای روزمره همسر، فرزند و خانه ممکن است نشانگر این باشد که شخص دیگری توجه فرد را به خود جلب کرده است. بنابراین زمانی که زن یا مرد وقت و انرژی خود را صرف موبایل یا کامپیوتر می کند، تعهدش به زندگی مشترک کم شده و کارهایش انباشته می شود.

4- وجود نشانه های دروغ گویی: شخص بی وفا ممکن است صورت حساب خرج های خود یا قبض مکالمات اینترنتی را مخفی کند و در مورد استفاده افراطی از اینترنت دروغ بگوید. این دروغ ها به تدریج دروغ های بزرگتر را به دنبال خواهد داشت.

5- تغییرات شخصیتی: زن یا مرد از تغییرات رفتاری و خلقی شریک خود به دنبال غوطه ور شدن در اینترنت دچار تعجب و سردرگمی می شود. زنی که زمانی گرم و حساس بود ناگهان سرد و کناره گیر می شود. شوهری با نشاط و سرزنده، ساکت و جدی می شود. 

6- از دست دادن علاقه به رابطه جنسی: بعضی از روابط اینترنتی به سکس تلفنی و یا قرار ملاقات واقعی منتهی می شود. گاهی در روابط اینترنتی دو طرف با تبادل پیام هایی با مضمون جنسی دست به استمنا می زنند. کم شدن علاقه به رابطه ی جنسی با همسر ممکن است نشانگر یافتن دریچه ی دیگری برای روابط جنسی باشد.

7- کاهش سرمایه گذاری در زندگی مشترک: کسانی که روابط اینترنتی دارند کمتر به روابط عادی و جاری زندگی مشترک می پردازند. از اعمال عادی قبلی مثل خرید مشترک، صحبت از مسائل روزمره و دیدن یک فیلم در کنار یکدیگر اجتناب می کنند. از صحبت کردن در مورد تعطیلات و برنامه ریزی برای آن کمتر دچار شعف می شوند یا از برنامه ریزی بلندمدت برای زندگی مشترک اجتناب می کنند.

8- بی نظمی در خواب: دیر خوابیدن و دیر بیدار شدن و خواب آلودگی در طی روز. این افراد به دلیل بیداری شبانه و استفاده از اینترنت همواره دیرتر از معمول به خواب رفته و دیرتر بیدار می شوند و اگر به دلیل مسائل شغلی مجبورند صبح زود از خواب بیدار شوند طی روز خواب آلود و در حال چرت زدن هستند.

بعد از پی بردن به خیانت همسر چه اقداماتی باید انجام داد؟

1- منزل را ترک نکنید یا همسرتان را از منزل بیرون نکنید. بعد از پی بردن به موضوع، سعی کنید اطلاعات بیشتری به دست آورید. این کار فرصتی به دست می دهد که مسأله راحت تر حل و فصل شود.

2- به افراد غیرقابل اعتماد نگویید که همسرتان به شما خیانت کرده است. موضوع خیانت را تنها با کسی در میان گذارید که به او اطمینان دارید. اگر دیگران از موضوع مطلع شوند و زمانی شما بخواهید وی را ببخشید ممکن است آن ها مانع این کار شوند. در این صورت فرایند ترمیم زخم خیانت طول خواهد کشید. طرح موضوع با افراد نزدیک خانواده که منطقی و آرام هستند و دوستان صمیمی مفید است. اما هرگز با فردی غیر هم جنس از فامیل و دوستان همسرتان، موضوع را مطرح نکنید. 

3- از خیانت همسرتان چشم پوشی نکنید یا وانمود نکنید که انگار اتفاقی نیفتاده است. انکار کردن اوضاع را بدتر می کند. این کار در رفتار و گفتار و روحیات شما در آینده تأثیر می گذارد. انکار واقعیت، همسرتان را جری تر کرده و به ادامه ی رابطه تشویق می کند. سکوت شما ممکن نشانه ی رضایت و تأیید شما باشد. در موقعیتی مناسب با وی برخوردی مناسب داشته باشید. 

4- زمانی که مدارک و شواهدی ندارید با وی برخورد نکنید. افراد بی وفا در دفاع از خود دروغ خواهند گفت. بنابراین اول شواهدی برای تأیید ادعای خود داشته باشید، سپس سؤالات مرتبط با بی وفایی را بپرسید. جواب ها را به دقت گوش دهید و با در نظر گرفتن شرایط و موقعیت و دلایل همسرتان تصمیم عاقلانه ای بگیرید. 

5- وقت و انرژی خود را صرف برخورد با معشوقه همسرتان نکنید. این طبیعی است که کنجکاو باشید اما این کار راه به جایی نمی برد. سعی کنید موضوع بین خود شما و همسرتان حل و فصل شود.

6- فکر انتقام، جنگیدن، آبروریزی و مقابله به مثل نکنید.

در اولین فرصت به همراه همسرتان از جلسات مشاوره استفاده کنید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خدمات مشاوره روانشناسی تلفنی،مشاوره ازدواج،مشاوره تلفنی ازدواج،مشاوره خانواده و... در غرب تهران به شماره های درج شده در صفحه نخست سایت دنیا رضایی مراجعه نمایید.

با تشکر
مرکز مشاوره و روانشناسی مهرآسا بهترین مرکز مشاوره خانواده (مشاوره خانواده غرب تهران


دیگر مقالات مرتبط روانشناسی

:: درمان وسواس فکری و عملی(با افکار وسواسی چه کنم؟)
:: درمان افسردگی (آیا افسرده هستم؟)
:: درمان وسواس فکری(هر فکری که به ذهنتان خطور می کند، باور نکنید.)
:: مشاوره تلفنی ازدواج(آدم‌هاي خوبي که نبايد با آنها ازدواج کنيد!)
:: درمان اضطراب(چطور از شر اضطرابم خلاص شم)
:: مشاوره تحصیلی تلفنی(چند نکته کلی مطالعه ی بهتر مطالب درسی)
:: مشاوره خانواده(راز عشق های ماندگار)
:: درمان اضطراب و استرس( کاهش نگرانی با پذیرش بلاتکلیفی های زندگی)
:: مشاوره خانواده تلفنی(علل نابسامانیهای زناشویی)
:: درمان ترس و استرس(غذا دادن به ببر)

Share تاريخ: 1396/11/01 مشاهده : 572

, , , ,



گذاشتن نظر