درمان وسواس فکری و عملی


   ما در عصری زندگی می کنیم که در پرتو پیشرفت هایی که در زمینه روانشناسی و درمان اختلال ها به ویژه درمان وسواس فکری و عملی ایجاد شده است، امیدهایی پدید آمده است که قبلاً نبودند. زمانی که افراد متوجّه درگیری خود با وسواس می شوند، ممکن است در مورد آینده خود و بار سنگینی که وسواس در زندگی فرد ایجاد کرده است، احساس ناامیدی، بلاتکلیفی و اضطراب کنند. در درمان وسواس فکری و عملی، رفتاردرمانی شناختی به عنوان مؤثرترین درمان شناخته شده است. موفّقیّت در درمان ابتدا به یک تشخیص درست نیاز دارد. اگر علائمی از وسواس را در خود مشاهده می کنید برای بررسی شدّت و تشخیص آن نیاز به یک روانشناس بالینی دارید.
وسواس ها چه هستند؟
وسواس ها می توانند به سه شکل به ذهن خطور کنند:
-    کلمات حاکی از شک ها و تردید ها («چه می شود اگر ...؟ اگر این کار را انجام داده باشم چی...؟ اگر این گونه بودم چی ...؟»).
-    تصاویر ذهنی (مثل خطور یک عکس یا تصویر ناگهانی در ذهن).
-    تکانه ها (یعنی میل ناگهانی برای انجام کاری).
وسواس ها، ناگهان به ذهن شما خطور می کنند. ناخواسته، نامناسب و آشفته ساز هستند. همین که یک وسواس در ذهن شما رسوخ می کند، توجّه شما را به خودش جلب می کند و برای شما بسیار دشوار می شود که توجّه خود را به موضوع دیگری معطوف کنید. حتی اگر بتوانید حواس خود را به چیز دیگری معطوف کنید، این آرامش موقت است زیرا باز هم سر وکله ی وسواس ها پیدا می شود. محتوای وسواس ها اغلب بر خلاف ارزش ها، معیارهای اخلاقی یا شخصیت واقعی فرد هستند.
  منظور از وسواس، افکاری تکراری ناخواسته و ناخوشایند و زجرآور است. افکار وسواسی وقتی شدّت پیدا می کنند که در طول شبانه روز بیشتر از یک ساعت با این افکار درگیری ذهنی داشته باشید یا اینکه یک ساعت یا بیشتر درگیر اجبارها و خنثی سازی (مانند: شست و شوهای مداوم و طولانی مدت، شمارش، چک کردن و ...) بشوید. در این صورت ممکن شما به اختلال وسواس دچار باشید. در این صورت می توانید با مشورت با یک روانشناس، درمان وسواس فکری و عملی را شروع کرده و با مداوت در جلسات و اجرای تکنیک هایی که توسط درمانگر به شما داده می شود، آثار وسواس را در زندگی خود کاهش دهید.