واقعا داشتن مشاور چه کمکی به زندگی میکند؟


همه ما غالباً در معرض مشکلات و مسائلی قرار می‌گیریم که به دلیل محدود بودن دانش و تجربیاتمان به همفکری با دیگران نیاز پیدا می‌کنیم.
می‌دانیم که حتی با ثبات‌ترین افراد نیز گاهی از بحران‌های عاطفی مصون نیستند. تحولات و تغییراتی که در زندگی رخ می‌دهد، مانند قبولی در دانشگاه، ازدواج، دور شدن از خانواده و دوستان، بیماری و از دست دادن آنهایی که دوستشان داریم، گاهی ما را دچار اضطراب، تردید، نگرانی، تعارض و حتی بحران می‌سازد. لازم به ذکر است هنگام سازش با محیطی جدید و تجربه‌ای نو، داشتن احساسات فوق، تا حد طبیعی است اما اگر این احساسات منفی از حد طبیعی بیشتر شود، می تواند باعث کاهش تمرکز، آرامش و سلامت جسم و روان گردد. بدین منظور با مراجعه به مشاوره و روانشناس می‌توان به کمک این متخصصین نسبت به حل مشکلات اقدام نمود.
شناخت و آگاهی شما در زمینه‌ی علم روان‌شناسی و مهارت و تخصص روان‌شناسان تا چه میزان صحیح است؟
آیا شما از زمره افرادی می‌باشید که می‌پندارند روان‌شناسان با افراد نابهنجار و بیمار سر و کار دارند؟ و یا فکر می‌کنید افراد مبتلا به جنون و دارای مشکلات حاد عصبی به روان‌شناسان ارجاع داده می‌شوند؟ 
واقعیت آن است که این افکار و باورهای اشتباه امروزه بین معدودی از افراد ناآگاه رواج دارد. روان‌شناسان و مشاوران، با استفاده از اصول و تکنیک‌های روان‌شناختی و فنون روان درمانی، به دنبال تغییر، اصلاح و درمان مشکلات عاطفی و رفتاری هستند. علاوه بر این روان درمانگر به دنبال تقویت و رشد جنبه های سالم و مثبت شخصیت می باشند.
مراجعه به روان‌شناس تا چه حد می‌تواند موثر باشد؟
در مورد اینکه مشاوره به چه میزان می‌تواند منجر به تغییر رفتار شود، تحقیقات متعددی طی سالیان گذشته صورت گرفته است. این تحقیقات نشان می‌دهد که روان درمانی نه تنها روش بسیار موثر و مفیدی در برطرف کردن مشکلات روانی و رفتاری است، بلکه نوعی آموزش پایدار در تغییر ویژگی های شخصیت و رفتار به شمار می رود و میزان بسیار پایینی بازگشت علائم مشکل زا را به همراه خواهد داشت.  اهداف جلسات مشاوره، توقف، تغییر و برطرف نمودن علائم مشکل زا و تقویت و رشد جنبه های مثبت شخصیت است.
 حال تحت چه شرایطی این اهداف محقق خواهد شد؟
 علاوه بر این که تعهد، تخصص و مهارت درمانگر در استفاده از راهبردهای مداخله‌ای لازم، موثر است اگر همکاری مستمر مراجع کننده را به دنبال نداشته باشد، جلسات مشاوره بی‌تاثیر خواهد بود. بنابراین مشارکت فعال و مداوم مراجع در جلسات مشاوره و پرهیز وی از انتظارات غیر منطقی از مشاوره، از جمله موارد بسیار مهم در تاثیرگذاری جلسات مشاوره می باشد.
آيا بايد مشكل خاصي داشته باشيم تا به مشاور مراجعه كنيم؟
خير..... بعضي اوقات حتي صحبت كردن درباره افكار و احساساتي كه داريد مي‌تواند برايتان مفيد باشد. روان-شناسان به حرف‌هاي شما گوش مي‌دهند و به شما كمك مي‌كنند تا مسايل و مشكلات را تشخيص داده و در حل آن بكوشيد. اعتماد و رازنگهداري يكي از اركان مهم در رابطه مشاوره‌اي است. هر ملاقات شما با روانشناس محرمانه است و با توجه به اين اصل مهم شما مي‌توانيد با اطمينان در مورد مشكلات خود با ايشان صحبت كنيد.

«يكي از حقوق اساسي مراجعين، محرمانه ماندن جلسات است.»