درمان اضطراب و استرس

 

 کاهش نگرانی با پذیرش بلاتکلیفی های زندگی

در مورد رهایی از نگرانی یا اضطراب، راه حل های دقیق و جزِئی زیادی وجود دارند که بیشتر در مورد افکار زیربنایی منفی نسبت به موقعیت های نگران کننده هستند. در این مقاله با نگاهی متفاوت به نقش �تحمل نکردن بلاتکلیفی� در نگرانی می پردازیم.  


بلاتکلیفی چیست؟  

بلاتکلیفی را می توان حالتی در نظر گرفت که زمانی به سراغ ما می آید که پیامدها و نتایج مشخص نیست. اگر شما به معنای بلاتکلیفی، دقیق فکر کنید عملا هر چیزی در زندگی می تواند ما را دستخوش بلاتکلیفی کند. هر روز زندگی ما با بلاتکلیفی شروع می شود و با بلاتکلیفی پایان می پذیرد. موضوع کوچک و ساده ای مثل غذا خوردن را در نظر بگیرید. از کجا می دانید لقمه بعدی غذایی که در دهان می گذارید باعث خفگی شما نمی شود؟ اگر چه درباره آن اطمینان ندارید اما باز غذا می خورید. از کجا می دانید این بار که از پله ها بالا می روید پایتان لیز نمی خورد سرتان به دیوار کوبیده نمی شود؟ از کجا می دانید امشب که می خوابید، فردا زنده می مانید؟ اما با همه این بلاتکلیفی های مداوم روزمره به زندگیمان ادامه می دهیم. 

بنابراین بلاتکلیفی در ذات خودش مشکل اصلی برای پدیدآیی نگرانی به حساب نمی آید. مشکل از این جا ناشی می شود که شما حوزه های خاصی از زندگی تان (مثل سلامتی، روابط یا شغل) را انتخاب کرده اید و می خواهید در این حوزه ها خاطرتان کاملا جمع شود که هیچ عاملی باعث تهدید این حوزه ها نمی شود. شما احساس می کنید که باید بدانید که در آینده اوضاع و احوال چگونه پیش می رود. آشفته می شوید چون قدرت این کار را ندارید. هیچ کس جام جهان نما ندارد. آیا ممکن است از کارتان اخراج شوید؟ آیا ممکن است در اثر ابتلا به بیماری علاج ناپذیر بمیرید؟ امکان این ها وجود دارد. بلاتکلیفی به خودی خود مشکل آفرین نیست. همه ما روزمره با چنین احتمال هایی درگیر هستیم. پس با این حساب، بلاتکلیفی چگونه باعث نگرانی می شود؟ 


نگرانی و تحمل ناپذیری بلاتکلیفی 

پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که افرادی که تحمل پذیرش بلاتکلیفی های زندگی عادی را ندارند، بسیار بیشتر از دیگران مستعد نگرانی و اضطراب هستند. این امر خود را به شکل واکنش منفی و اشتغال فکری به موقعیت های دارای ابهام نشان می دهد. افراد نگران موقعیت های نامشخص را تهدیدآمیز تفسیر می کنند. 

کسانی که از نگرانی رنج می برند و بنابراین خواهان اطمینان خاطر هستند، معمولا این فرض در ذهنشان شکل گرفته است که پیامدهای بلاتکلیفی بد و ناخوشایند هستند. از نظر افراد نگران زندگی هیچ جنبه مثبتی ندارد. بنابراین افراد نگران، بلاتکلیفی را پدیده ای منفی می نگرند و گاهی اوقات از آن اجتناب می کنند، حتی اگر این اجتناب پیامدهای ناخوشایندی برای آنها داشته باشد. مشکل از آن جا برمی خیزد که تمام زندگی، بلاتکلیفی است. پس باید فرد از زندگی دست بشوید تا از شر بلاتکلیفی در امان بماند. 


آیا واقعا بلاتکلیفی بد است؟ 

بلاتکلیفی که همان ندانستن است زندگی ما را پیش می برد و احساس عشق و شور و علاقه را به زندگی ما هدیه می کند. زمانی که شما دست از نیاز به دانستن همه چیز برمی دارید، زندگی پرشور و اندکی خطرآفرین می شود. بدون بلاتکلیفی زندگی خیلی ملال آور و خسته کننده خواهد شد. زندگی بدون بلاتکلیفی، هیچ گونه غافلگیری ندارد و دانستن پیشاپیش پیامدهای منفی باعث خواهد شد که افراد هیچ گاه دست به خطر و تصمیم گیری نزنند. 

اگر تحمل ناپذیری بلاتکلیفی به عنوان یک پدیده مزمن و تکرار شونده در زندگی افراد باشد و وقت و انرژی آن ها را بیش از حد به خود درگیر کند، لزوم مشورت با یک مشاور را ایجاب می کند. 



برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خدمات مشاوره روانشناسی تلفنی و همچنین درمان اضطراب،افسردگی، وسواس و... در غرب تهران به شماره های درج شده در صفحه نخست سابت دکتر دنیا رضایی مراجعه نمایید.

با تشکر
مرکز مشاوره و روانشناسی مهرآسا بهترین مرکز مشاوره غرب تهران

دیگر مقالات مرتبط روانشناسی

:: درمان وسواس فکری و عملی(با افکار وسواسی چه کنم؟)
:: درمان افسردگی (آیا افسرده هستم؟)
:: درمان وسواس فکری(هر فکری که به ذهنتان خطور می کند، باور نکنید.)
:: مشاوره تلفنی ازدواج(آدم‌هاي خوبي که نبايد با آنها ازدواج کنيد!)
:: درمان اضطراب(چطور از شر اضطرابم خلاص شم)
:: مشاوره تحصیلی تلفنی(چند نکته کلی مطالعه ی بهتر مطالب درسی)
:: مشاوره خانواده(راز عشق های ماندگار)
:: درمان اضطراب و استرس( کاهش نگرانی با پذیرش بلاتکلیفی های زندگی)
:: مشاوره خانواده تلفنی(علل نابسامانیهای زناشویی)
:: درمان ترس و استرس(غذا دادن به ببر)


Share تاريخ: 1396/10/26 مشاهده : 668

, , , , , , , , , , , ,



گذاشتن نظر