مشاوره تحصیلی تلفنی

 

چند نکته کلی مطالعه ی بهتر مطالب درسی  :

1- در فواصل زمانی کوتاه اما پیوسته درس بخوانید:  

آمار نشان داده که ذهن انسان در زمان های کوتاه و مکرر بسیار متمرکزتر از زمان های طولانی عمل می کند بنابراین به هر تعداد ساعت مطالعه که نیاز دارید، آن را به فواصل زمانی می تواند برای شخصی 10 دقیقه مطالعه و برای شخص دیگر یک ساعت مطالعه باشد. آن زمان که احساس کردید چیزی را یاد نمیگیرید زمان استراحتی کوتاه فرا رسیده است. 
دلیل این امر آن است که مغز انسان به منظور «ساخت پروتئین» و تجدید نیرو به زمان نیازمند است و زمان استراحت به مغز فرصت جذب آموخته ها را می دهد. 




2- وضعیت جسمی خود را در نظر بگیرید: 

در زمان هایی که خسته، عصبانی، حواس پرت و شتاب زده هستید درس نخوانید. زمانی که مغز انسان در حالت آرامش است، مانند یک اسفنج اطلاعات را جذب می کند، برعکس زمانی که استرس دارید، تلاش شما برای یادگیری بی فایده است، زیرا در چنین حالتی مغز اطلاعات را دفع می کند. به همین دلیل همیشه توصیه می کنیم که به نتیجه ی کنکور یا امتحانات پایان ترم، حرف مردم و در کل موارد استرس زا فکر نکنید. 



3- درس ها را در همان روز مرور کنید: 

زمانی که چیز جدیدی یاد می گیرید، سعی کنید در همان روز نکات مهمش را دوره کنید. با گذشت چند روز، برای یادآوری آن مطالب به تلاش بیشتری نیاز خواهید داشت. به هر حال یک مرور سریع در انتهای روز، باعث ماندگاری بیشتر در مغز و یادآوری آسان تر مطالب خواهد بود. مخصوصا در مورد دروس اختصاصی و مطالب سنگین، مرور و حل کردن جند تمرین ، چند ساعت بعد از تدریس، بسیار مفید خواهد بود. 

 
4- مرحله به مرحله پیش بروید:  

ممکن است باور نداشته باشید که همیشه از کل به جزء و از بزرگ به کوچک رسیدن، روش کارآمدی در امر یادگیری در سنین مختلف است. در زمان درس خواندن ابتدا سعی کنید یک درک کلی از مطالب داشته باشید سپس وارد جزئیات شوید، با این روش امکان موفقیت شما بیشتر می شود. 

 

5-محیطی مناسب برای درس خواندن فراهم کنید: 

:: بهترین مکان برای مطالعه میز شخصی و اتاقی جدا از جریان های غیردرسی است. همچنین استفاده از محیط کتابخانه های عمومی نیز مفید است. 

:: از اطراف میز کار خود پوستر، مجله، کتاب غیردرسی، تلفن و هر چیزی که حواستان را پرت می کند بردارید.  

:: تمام وسایل مورد نیاز برای مطالعه را روی میز قرار دهید تا هنگام مطالعه دائما مجبور نباشید از جای خود بلند شوید. 

:: نور اتاق مطالعه باید کافی و تلفیقی از نور سفید و زرد باشد. مثلا یک لامپ معمولی برای چراغ مطالعه و یک لامپ مهتابی برای اتاق. یا یک لامپ کم مصرف برای چراغ مطالعه و یک لامپ معمولی برای اتاق. 

:: همیشه صاف بنشینید و هر وقت خسته شدید از جای خود بلند شوید. کمی داخل اتاق قدم بزنید و چند حرکت کششی انجام دهید سپس دوباره مشغول مطالعه شوید.  

:: حتی اگر میز مطالعه ی شخصی هم ندارید روی صندلی نشسته و درس بخوانید. چون روی زمین زودتر خسته می شوید. سعی کنید دراز کشیده و در رختخواب درس نخوانید. 

:: تمام موارد بالا شرایط ایده آل برای مطالعه اند و لازم نیست همه ی این شرایط محیا باشند تا شما درس بخوانید. یادتان باشد کسانی در شرایطی کاملا متضاد با اینها به بهترین موفقیت ها دسیده اند.  

 

6- میزان خستگی مغزتان را در نظر داشته باشید: 

کاملا طبیعی است که گاهی مغز انسان در اثر خستگی، مطالب را فراموش می کند، این امر هرگز بدان معنا نیست که شما مشکل یادگیری دارید. به جای عصبانی شدن، سعی کنید چنین حالتی را پیش بینی کنید و با آن کنار بیایید. 

تصور کنید که مغز شما لایه های اطلاعات را به ترتیب روی هم می چیند، با قرار گرفتن اطلاعات جدید در سطوح بالا، اطلاعات لایه های پایین تر کهنه شده و به آسانی قابل دسترس نخواهد بود، بنابراین به فراخوانی شما دیرتر جواب می دهند. مرور کردن تنها روش جلوگیری از چنین پیشامدی است. تست زدن بعد از خواندن مطلب هم یک نوع مرور محسوب می شود. 

 

7- با برنامه ریزی مناسب، درس خواندن را به عادت تبدیل کنید: 

عموما اگر ساعات مشخصی از روز را برای درس خواندن برنامه ریزی کنید، خیلی زود به آن عادت خواهید کرد. 

بدون تخصیص ساعات مشخصی از روز، ممکن است هیچگاه وقت درس خواندن پیش نیاید. یک روش مناسب برای این کار یادداشت کردن زمان در دفتر روزانه است، درست مثل این که از پزشک وقت گرفته اید. برای این کار می توانید از جدول برنامه ریزی استفاده کنید. 



8- هدف داشته باشید: 

یکی از دلایل اصلی که باعث می شود افراد به اهداف خود نرسند این است که معمولا اهداف خود را دست نیافتنی تنظیم می کنند. در صورتی که با برنامه ریزی و مدیریت صحیح می توان به اهداف واقع بینانه دست یافت. 

کافی است سعی کنید فرق بین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را دریابید. مثلا پولدار شدن، مهندس شدن، پزشک شدن، و ... اهداف بلند مدت و مبهمی هستند. هر  کدام از این ها مسیرهایی را می طلبند که شما باید این مسیرها را با تلاش و دستیابی به اهداف کوتاه مدت، سپری کنید. مثال: فارغ التحصیلی از دانشگاه با معدل خوب و اندوختن مهارت و تجربه در حین تحصیل، قبل از آن، گذشتن از سد کنکور و یا کوتاه مدت ترین هدف مثل اینکه فردا از 8 تا 10 باید زیست بخوانم و ... 

 

9- ناامیدی دشمن یادگیری است: 

افرادی که دائما خود را به دلیل کندی در یادگیری سرزنش می کنند، حتی اگر پیشرفتی مناسب و قوه یادگیری بالایی داشته باشند، همواره در استرس به سر می برند. در مقابل افرادی که انرژی خود را صرف نگرانی و حساسیت های بی مورد نکنند، اطمینان بیشتری به نتیجه مطالعه خواهند داشت.



برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خدمات مشاوره روانشناسی تلفنی و مشاوره تحصیلی و مشاوره تحصیلی رایگان همچنین درمان افسردگی، وسواس و... در غرب تهران به شماره های درج شده در صفحه نخست سابت مراجعه نمایید. 

دیگر مقالات مرتبط روانشناسی

:: درمان وسواس فکری و عملی(با افکار وسواسی چه کنم؟)
:: درمان افسردگی (آیا افسرده هستم؟)
:: درمان وسواس فکری(هر فکری که به ذهنتان خطور می کند، باور نکنید.)
:: مشاوره تلفنی ازدواج(آدم‌هاي خوبي که نبايد با آنها ازدواج کنيد!)
:: درمان اضطراب(چطور از شر اضطرابم خلاص شم)
:: مشاوره تحصیلی تلفنی(چند نکته کلی مطالعه ی بهتر مطالب درسی)
:: مشاوره خانواده(راز عشق های ماندگار)
:: درمان اضطراب و استرس( کاهش نگرانی با پذیرش بلاتکلیفی های زندگی)
:: مشاوره خانواده تلفنی(علل نابسامانیهای زناشویی)
:: درمان ترس و استرس(غذا دادن به ببر)


Share تاريخ: 1398/07/09 مشاهده : 685

, , , , , , , , , , ,



گذاشتن نظر