باورهای غلط در مورد تصمیم به ازدواج

 

بسیاری از اشتباهات افراد برای انتخاب همسر، ریشه در باورهای غیرمنطقی آن ها دارد. تا زمانی که آن ها را اصلاح نکنیم راه به جایی نخواهیم برد. مهم ترین این باورهای غلط عبارتند از:

هر کس نیمه گمشده ای دارد 
برخی بر این باورند که نظام هستی آن چنان برنامه ریزی شده است که برای هر فردی یک نفر به عنوان جفت مناسبش ساخته شده و بایستی منتظر شد تا تقدیر آن نیمه گمشده را طی یک حادثه اتفاقی در برابر او ظاهر کند. این افراد برای پیدا کردن همسر تلاشی بسیار سطحی دارند و یا اصلاً تلاش نمی کنند. برخی نیز بر این باورند که باید افراد متعددی را امتحان کنند تا اینکه نیمه گمشده شان را پیدا کنند. این افراد از یک رابطه به رابطه ای دیگر می روند تا شاید گمشده خود را بیابند. 
واقعیت این است که برای هر فردی بالقوه همسرهای متعددی وجود دارد و تنها قانون حاکم بر نظام هستی این است که افراد با عقل و منطق و تلاش، همسر مناسب خود را پیدا کنند و اگر هم اشتباهی کردند مسئولیت آن را پذیرفته و در جبران و اصلاح آن بکوشند.


فقط با همسر کامل و بی عیب و نقص می توان در زندگی به خوشبختی رسید
برخی افراد به دلیل دیدگاه مطلق گرایی (خوب یا بد، سیاه یا سفید) یا کمال گرایی (بهترین، برترین، همیشه 20) به دنبال یک فرد کامل و تقریباً بی عیب و نقص هستند و بدین ترتیب بسیاری از فرصت ها را از دست می دهند. از آن جا که هیچ کس همه مزایا و محاسن را یکجا ندارد، لذا به سرعت و به راحتی همیشه معایبی برای رد طرف مقابل پیدا خواهند کرد. در حالیکه فلسفه ازدواج شروع با حداقل معیارهای لازم و اساسی و تلاش برای رسیدن به حداکثرهای ایده آل (رشد و نمو) است. 


بایستی آمادگی کامل داشت
برخی از افراد به دلیل ترس از شکست و یا ترس از رابطه، تصور می کنند و یا دلیل می آورند که فرد بایستی از تمامی جهات کامل و آماده باشد تا قدم برای ازدواج بردارد؛ در حد یک روانشناس، آگاهی و اطلاعات لازم برای ازدواج را داشته باشد؛ از لحاظ جسمی بی عیب و نقص باشد و یا از نظر مادی در یک رفاه نسبی باشد.

در این نوع تفکر حتی اگر فرد به این سطح از آمادگی برسد، چند عیب عمده دارد:
 1) فرد بهترین زمان برای زندگی مشترک (22 تا 26سالگی) را از دست می دهد؛ 
2) انتخاب هایش کمتر می شود چون باید فردی در سطح خود پیدا کند؛
 3) بهترین سنین فرزنددار شدن را از دست می دهد؛ 
4) هر چه زمان می گذرد انگیزه اش برای ازدواج کمتر و شک و تردیدش در مورد ازدواج بیشتر خواهد شد؛ 
5) احتمال این که گرفتار آدم های متقلب و سوءاستفاده گر شوید بیشتر می شود.


برای یک ازدواج موفق مهم نیست با چه کسی ازدواج می کنید. مهم این است که چقدر تلاش می کنید
افراد با چنین تفکری غالباً بدون توجه و در نظر گرفتن تضادها، تشابهات، ارزش ها، اهداف و انتظارات وارد یک رابطه می شوند و معتقدند «خودم درستش می کنم». این افراد توجه ندارند که ازدواج یک رابطه دو طرفه و برابر است و هیچ کس را نمی توان تغییر داد مگر این که خودش بخواهد.

با تضادهایی که داریم یکدیگر را کامل می کنیم
اگرچه در بسیاری از موارد دو نفر با شخصیت های مخالف و ضد هم، جذب یکدیگر می شوند و حتی در اوایل موجب هیجان و رضایت خاطر هر دو نفر می شود ولی چیزی نخواهد گذشت که این تضاد رابطه را مختل خواهد کرد. درست برعکس، هر چه شباهت ها بین دو نفر بیشتر باشد در طولانی مدت رضایت و خرسندی و استحکام رابطه زناشویی بیشتر خواهد بود.

عشق به تنهایی برای ازدواج کافی است
اگرچه عشق یکی از لازمه های اصلی ازدواج موفق است ولی به تنهایی کافی نیست. ثانیاً منظور و مفهوم عشق از نظر بسیاری از افراد عشق واقعی و سالم نیست. زیرا عشق های ناسالمی مانند عشق شهوانی، عشق مادرانه-پدرانه، عشق وسواسی و ... نیز وجود دارد.

برای انتخاب همسر بایستی بر اساس دل عمل کرد
گاهی برخی از افراد به بلوغ کامل عقلی دست نمی یابند و در مسائل نه بر اساس عقل و خرد بلکه با دل و احساس خود تصمیم می گیرند. اگر از این افراد پرسیده شود چرا عاشق این فرد شده اید؟ معمولاً دلیل واضح و مشخصی برای آن ندارند و اگر هم داشته باشند به صورت نداشتن معایب است (مثلاً دروغ نمی گوید، معتاد نیست و ...). انسان سالم کسی است که با عقل، مسیر درست را انتخاب می کند و با دل و احساس، در مسیر گام برمی دارد. در انتخاب همسر نیز بایستی عقل و دل با هم همخوانی و همراهی داشته باشند و هیچگاه یکی را فدای دیگری نکرد.

ازدواج به شانس بستگی دارد
برخی انتخاب همسر و ازدواج را به تقدیر و سرنوشت نسبت می دهند و آن را شبیه خریدن هندوانه می دانند که تا بازش نکنید متوجه نخواهید شد که چه خریده اید. اگر ما شانس را به عنوان احتمال وقوع یک حادثه در نظر بگیریم آن گاه هر چیزی قابل پیش بینی خواهد بود. در مورد همین مثال اگر ما بدانیم که هندوانه مورد نظر در چه شرایطی رشد یافته و از چه تخمی است و نظر دیگرانی که از آن محصول استفاده کرده اند را بپرسیم (همانند تحقیق در مورد وضعیت خانوادگی، سابقه فردی، محل کار، دوستان و ...) و با دقت کردن به هندوانه و توجه به رنگ و طرح پوست هندوانه (بررسی ظاهر، رفتار و افکار شخص) می توانیم با ضریب اطمینان بیشتری هندوانه رسیده و مناسب تری انتخاب کنیم. 
   فرق انسان های عاقل و توانمند با دیگران در این است که آن ها خود سرنوشت را می نویسند و می سازند.

به عمل کار برآید به سخن دانی نیست
به این جملات توجه کنید: «افراد با ورود به زندگی مشترک در عمل آیین همسرداری را خواهند آموخت». گذشتگان ما بدون این که مطالعه ای کرده باشند یا مشاوره قبل از ازدواج وجود داشته باشد و یا حتی دست چپ و راست خود را بشناسند، ازدواج کردند و زندگی خوب و خوشی داشتند و طلاق هم نمی گرفتند.
ازدواج نیاز به آموزش دارد و اجداد و نیاکان ما نیز این آموزش را می دیدند. آن ها از طریق ارتباطات چهره به چهره مشاهده رسومی که تا حدّ بسیار زیادی انعطاف ناپذیر بود و به دلیل ساده تر بودن زندگی، آموزش مورد نیاز خود را از محیط خود دریافت می کردند. 
   امّا در دنیای جدید و دائم در حال تغییر و تحول فعلی، با رسوم بسیار منعطف و برخی اوقات حتی کمرنگ شدن رسوم سنتی، با وجود زمان اندکی که اعضای خانواده با هم هستند و تعداد نفرات کمتری که با هم زندگی می کنند، ما نیاز داریم برای ازدواج آموزش ببینیم و درباره ی آن یاد بگیریم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خدمات مشاوره روانشناسی تلفنی،مشاوره ازدواج،مشاوره تلفنی ازدواج،مشاوره خانواده و... در غرب تهران به شماره های درج شده در صفحه نخست سایت دنیا رضایی مراجعه نمایید.

با تشکر
مرکز مشاوره و روانشناسی مهرآسا بهترین مرکز مشاوره خانواده (مشاوره خانواده غرب تهران



دیگر مقالات مرتبط روانشناسی

:: درمان وسواس فکری و عملی(با افکار وسواسی چه کنم؟)
:: درمان افسردگی (آیا افسرده هستم؟)
:: درمان وسواس فکری(هر فکری که به ذهنتان خطور می کند، باور نکنید.)
:: مشاوره تلفنی ازدواج(آدم‌هاي خوبي که نبايد با آنها ازدواج کنيد!)
:: درمان اضطراب(چطور از شر اضطرابم خلاص شم)
:: مشاوره تحصیلی تلفنی(چند نکته کلی مطالعه ی بهتر مطالب درسی)
:: مشاوره خانواده(راز عشق های ماندگار)
:: درمان اضطراب و استرس( کاهش نگرانی با پذیرش بلاتکلیفی های زندگی)
:: مشاوره خانواده تلفنی(علل نابسامانیهای زناشویی)
:: درمان ترس و استرس(غذا دادن به ببر)

 



Share تاريخ: 1396/10/26 مشاهده : 542

, , , ,



گذاشتن نظر