تفاهم در ازدواج

 

تفاهم به معناي مقصود يكديگر را فهميدن و درك كردن مطلب همديگر است. تفاهم در ازدواج به معناي فهم مشترك يا فهم نزديك همسران نسبت به يك موضوع است. معمولاً وقتي از افراد سؤال مي شود كه براي ازدواج موفق چه مواردي مهم است يكي از موارد مهمي كه از طرف اكثر افراد بيان مي شود، تفاهم است. متأسفانه در ميان مردم، اكثراً تفاهم با توافق اشتباه گرفته مي شود . تفاهم يعني فهم نزديك به هم داشتن اما توافق يعني تلاش براي رسيدن به يك فهم نزديك به هم. افرادي كه با هم تفاهم دارند به راحتي و سهولت با هم روزگار مي گذرانند اما آنها كه با هم توافق كرده اند ممكن است در طول زمان به توافقات خود پايبند نباشند و از توافق خود عدول كنند .تفاهم يعني من و تو بدون اينكه از قبل با هم توافق كرده باشيم، نظراتمان نزديك به هم است. اما توافق يعني من و تو لازم است انرژي مصرف كنيم و نظراتمان را به هم نزديك كنيم.
   تفاهم بدون نياز به صرف انرژي به دلايل مختلف از جمله پيشينه ي همانند، از قبل در همسران وجود دارد .دليل اصلي اينكه ذكر مي شود افرادي كه تفاوت زياد سني، فرهنگي اجتماعي، تحصيلي، ديني و … دارند براي ازدواج با يكديگر مناسب نيستند، اين است كه اين افراد تفاهم زيادي با هم نخواهند داشت. تفاوت هاي فرهنگي، قومي، نژادي، سني، مذهبي، اجتماعي و تحصيلي باعث مي شود كه نگرش افراد به دنيا و موضوعات زندگي متفاوت باشد. وقتي كه نگرش ها متفاوت باشد تفاهم با مشكل روبرو خواهد شد.
   مطمئناً توافق جايگاه بسيار مهمي در زندگي مشترك دارد اما آنچه در مورد انتخاب همسر مهم است، تفاهم است. براي آنكه بفهميم با چه كسي تفاهم داريم لازم است خودمان را و خواسته هاي خودمان را بشناسيم و از آنجا كه ازدواج حوزه اي است با متغيرهاي متعدد، وقتي همسران در مورد هر كدام از اين متغيرها فهم نزديك به هم داشته باشند، مي توانيم بگوييم كه در مورد آن مطلب باهم تفاهم دارند. تفاهم يك مفهوم كلي است كه از تفاهم در تك تك متغيرهاي مهم ازدواج تشكيل مي شود.

مهمترين متغيرها در ازدواج عبارتند از:

انتظار از ازدواج
ارتباط صميمانه با همسر 
ارتباط با ديگران
حل تعارض
 خانواده ي خود و خانواده ي همسر
دوستان
پول و مسايل مالي
اهداف
باورهاي مذهبي
فعاليتهاي لذت بخش و مورد علاقه
ارتباط جنسي
فرزند و فرزندپروري
نقش زن و مرد
رشد شخصي
بيان خواست هها و هيجانات


برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خدمات مشاوره روانشناسی تلفنی،مشاوره ازدواج،مشاوره تلفنی ازدواج،مشاوره خانواده و... در غرب تهران به شماره های درج شده در صفحه نخست سایت دنیا رضایی مراجعه نمایید.

با تشکر
مرکز مشاوره و روانشناسی مهرآسا بهترین مرکز مشاوره خانواده (مشاوره خانواده غرب تهران



دیگر مقالات مرتبط روانشناسی

:: درمان وسواس فکری و عملی(با افکار وسواسی چه کنم؟)
:: درمان افسردگی (آیا افسرده هستم؟)
:: درمان وسواس فکری(هر فکری که به ذهنتان خطور می کند، باور نکنید.)
:: مشاوره تلفنی ازدواج(آدم‌هاي خوبي که نبايد با آنها ازدواج کنيد!)
:: درمان اضطراب(چطور از شر اضطرابم خلاص شم)
:: مشاوره تحصیلی تلفنی(چند نکته کلی مطالعه ی بهتر مطالب درسی)
:: مشاوره خانواده(راز عشق های ماندگار)
:: درمان اضطراب و استرس( کاهش نگرانی با پذیرش بلاتکلیفی های زندگی)
:: مشاوره خانواده تلفنی(علل نابسامانیهای زناشویی)
:: درمان ترس و استرس(غذا دادن به ببر)


Share تاريخ: 1396/11/01 مشاهده : 520

, , , ,



گذاشتن نظر