سخنی در باب روان شناسی و روان شناس

 

امروزه کمتر کسی را می توان یافت که از دانش روان شناسی بی نیاز باشد. این علم با همه ی جوانب زندگی ما در ارتباط است. روان شناسی، علمی است که به مطالعه ی رفتار و فرآیندهای ذهنی ما می پردازد. برای دانستن چرایی رفتار انسان ها و طرز تفکر آن ها به علم روان شناسی نیاز داریم. گاهی با ایجاد اختلال در کارکردهای ذهنی و یا رفتارهای ما، زندگی روزمره مان مختل شده و به هم می ریزد. شاید حتی باور نداشته باشیم که دچار مشکل شده ایم. فقط احساس می کنیم هیچ چیز سر جایش نیست و اوضاع مثل سابق خوب پیش نمی رود. آن هنگام است که گله و شکایت از روزگار و یا اطرافیان را سر داده و معتقدیم برای درست شدن اوضاع باید چیزی در بیرون تغییر کند یا دیگران با ما جور دیگری رفتار کنند که مطابق میل ما باشد! تنها آن تعدادی که متوجه می شوند سکان دار کشتی خودشان هستند نه شخص دیگر، شانس درست کردن اوضاع را خواهند داشت. روانشناس با بررسی همه جانبه ی زندگی شخص، از یک زاویه ی بیرونی به مشکل نگاه کرده و به شخص کمک می کند درک بهتری از وضعیت موجود داشته باشد. سپس با استفاده از اصول و تکنیک های روان شناختی و فنون روان درمانی به فرد کمک می کند سلامت روان خود را باز یابد.
   گاهی نیز با توجه به محدود بودن دانش و تجربیاتمان، در دوراهی های زندگی گیر می افتیم. مثل انتخاب رشته، انتخاب همسر، انتخاب شغل، انتخاب نحوه برخورد با فرزندمان و حتی رفتارهای ساده ی روزمره. هیچ یک از افراد از بحران های عاطفی مصون نیستند. همه ی ما ممکن است در برهه هایی از زندگی دچار بحران شویم. بحران هایی که با داشتن برخی مهارت های مقابله ای به سادگی قابل حل هستند. روان شناسان چه در مشاوره فردی و چه با برگزاری کارگاه های گروهی این مهارت ها را آموزش می دهند مانند مهارت های مقابله با اضطراب یا مهارت های مقابله با افسردگی و ... . بنابراین مراجعه به روان شناس لزوماً به معنای وجود اختلالی خاص نیست. سابقاً این گونه تصور می شد که مراجعه به روان شناس مساوی با وجود یک اختلال عصبی و یا نابهجاری است. در حالی که امروزه کم کم این باور بیش از پیش به دست فراموشی سپرده می شود. زیرا مراجع کنندگان نیز در عمل متوجه این موضوع می شوند که علاوه بر تغییرات  و اصلاحاتی که در مشکلات در سطح فکر، عاطفه و رفتار ایجاد می شود، تقویت و رشد جنبه های سالم و مثبت شخصیت و آموزش مهارت های زندگی نیز مورد توجه روان شناسان است.
   مراجعه به روان شناس چه به دلیل بروز برخی اختلالات روحی باشد و چه به دلیل پرورش برخی مهارت ها و یا مقابله با بحران های زندگی، همیشه این سوال را ایجاد می کند که آیا تاثیری هم خواهد داشت؟ در مورد اینکه مشاوره به چه میزان می تواند منجر به تغییر رفتار شود، تحقیقات متعددی طی سالیان گذشته صورت گرفته است. این تحقیقات نشان می دهد که روان درمانی نه تنها روش بسیار مؤثر و مفیدی در برطرف کردن مشکلات روانی و رفتاری است، بلکه نوعی آموزش پایدار در تغییر ویژگی های شخصیت و رفتار به شمار می رود و میزان بسیار پایینی بازگشت علائم مشکل زا را به همراه خواهد داشت. اهداف جلسات روان شناسی، توقف، تغییر و برطرف نمودن علائم مشکل زا و تقویت و رشد جنبه های مثبت شخصیت است. همچنین علاوه بر این که تعهد، تخصص و مهارت درمانگر در استفاده از راهبردهای مداخله ای لازم، موثر است؛ اگر همکاری مستمر مراجع کننده را به دنبال نداشته باشد، جلسات روان شناسی بی تأثیر خواهد بود. بنابراین مشارکت فعال و مداوم مراجع در جلسات روان شناسی و پرهیز وی از انتظارات غیر منطقی از جلسات، از جمله موارد بسیار مهم در تأثیرگذاری این جلسات می باشد.
   این که این آگاهی را پیدا کنید که می توان مشکلات را با روان شناس درمیان گذاشت کافی نیست. تا این جا تنها اراده کرده اید که روزنه ی امیدی بیابید. بهتر است قبل از مراجعه به شخصی که مدرک تحصیلی و مجوز کار در این زمینه را دارد، کمی تحقیق کنید! روانشناسی نیز مانند علم پزشکی شامل زیر شاخه ها و تخصص های متفاوتی می شود. ولی بر خلاف رشته های پزشکی، تخصص ها کاملاً تفکیک شده از هم نیستند. امروزه روان شناسانی که دارای تخصص و مهارت هستند هر کدام در حیطه ی مشخصی کار می کنند. مثلاً ممکن است روان شناسی تنها در زمینه ی مشکلات کودکان، مشکلات خانوادگی، اضطراب، افسردگی یا یک اختلال یا حیطه ی مشخص دیگری کار کند. می توانید با یک سوال ساده پیش از مراجعه و یا با شرح مختصری از مشکل خود به پذیرش مرکز مشاوره یا کلینیکی که مراجعه می کنید مطمئن شوید روان شناس مورد نظر شما در حیطه ی مشکل شما فعالیت می کند یا خیر.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خدمات مشاوره روانشناسی تلفنی،مشاوره ازدواج،مشاوره تلفنی ازدواج،مشاوره خانواده و... در غرب تهران به شماره های درج شده در صفحه نخست سایت دنیا رضایی مراجعه نمایید.

با تشکر
مرکز مشاوره و روانشناسی مهرآسا بهترین مرکز مشاوره خانواده (مشاوره خانواده غرب تهران




دیگر مقالات مرتبط روانشناسی

:: درمان وسواس فکری و عملی(با افکار وسواسی چه کنم؟)
:: درمان افسردگی (آیا افسرده هستم؟)
:: درمان وسواس فکری(هر فکری که به ذهنتان خطور می کند، باور نکنید.)
:: مشاوره تلفنی ازدواج(آدم‌هاي خوبي که نبايد با آنها ازدواج کنيد!)
:: درمان اضطراب(چطور از شر اضطرابم خلاص شم)
:: مشاوره تحصیلی تلفنی(چند نکته کلی مطالعه ی بهتر مطالب درسی)
:: مشاوره خانواده(راز عشق های ماندگار)
:: درمان اضطراب و استرس( کاهش نگرانی با پذیرش بلاتکلیفی های زندگی)
:: مشاوره خانواده تلفنی(علل نابسامانیهای زناشویی)
:: درمان ترس و استرس(غذا دادن به ببر)

Share تاريخ: 1396/11/01 مشاهده : 518

, , , , , , , , , , , , , ,



گذاشتن نظر