اضطراب اجتماعی

 

اضطراب اجتماعی یکی از اختلالات اضطرابی رایج است. اضطراب اجتماعی با ترس از خجالت کشیدن یا تحقیر شدن همراه است. اغلب شدت این اضطراب به حدی است که سبب می شود شخص از موقعیت های اضطراب برانگیز اجتناب کند. اگر هم در موقعیت حضور پیدا کنند، اضطراب شدیدی را تجربه می کنند. معمولاً نگرانی از این است که حرفی بزنید یا رفتاری بکنید که دیگران پی به تشویش شما ببرند تا شما را ضعیف، احمق یا دیوانه ارزیابی کنند.  

   انواع موقعیت هایی که باعث بروز اضطراب اجتماعی می شوند عبارتند از:

 صحبت کردن یا سخنرانی کردن در میان جمع
 ترس از کمرویی در میان جمع (ترس از سرخ شدن چهره)
 ترس از غذا خوردن در میان جمع
 ترس از تحت نظر قرار گرفتن در محل کار
 ترس از نوشتن یا امضا کردن در حضور دیگران
 ترس از جمعیت

اضطراب اجتماعی می تواند قبل از اواخر دوران کودکی یا نوجوانی به وجود آید. معمولاً بچه های خجالتی وقتی زیر فشار دوستان همسال خود در مدرسه قرار می گیرند، اضطراب اجتماعی در آن ها ظاهر می شود. ممکن است با افزایش سن در مقاطع بعدی زندگی از شدت آن کاسته شود.

روش ها درمانی

همه ی روش های درمانی زیر در برخورد با اضطراب اجتماعی توسط روانشناسان در جلسات مشاوره مورد استفاده قرار می گیرد. انتخاب انواع خاصی از تکنیک ها و نحوه ی اجرای آن ها به شدت اضطراب و سایر مشکلات همراه با آن بستگی دارد.
آموزش قرار گرفتن در حالت آرمیدگی: تنفس های شکمی و شیوه های منقبض و منبسط کردن عضلات برای قرار گرفتن در حالت آرمیدگی برای درمان اضطراب های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. پس از دریافت آموزش های لازم در این زمینه با انجام آن در طول هفته به تدریج از بروز اضطراب جلوگیری می شود.

شناخت درمانی

در این شیوه، اندیشه های هراس آور که می توانند اضطراب اجتماعی را تداوم بخشند، جای خود را به اندیشه های واقع بینانه تر می دهند. برای مثال، فکر:« اگر حرف بزنم، من را مسخره می کنند» جای خود را به این فکر می دهد: « مهم نیست اگر در جایی اشتباه کنم، ممکن است اغلب اشخاص به آن اهمیت ندهند». 

در معرض قرار گرفتن

 منظور این است که خود را به تدریج در معرض آن چه شما را به هراس می اندازد قرار دهید. در معرض قرار گرفتن باید حالت تدریجی داشته باشد. ابتدا باید در تصور خود در معرض موقعیت اضطراب آور قرار بگیرید و بعد به زندگی واقعی بیایید. برای مثال، اگر از سخنرانی در برابر جمع می ترسید، می توانید کار را با صحبت یک دقیقه ای در برابر دوستتان آغاز کنید و بعد به تدریج صحبت را به چند دقیقه و بیشتر بکشانید. می توانید ابتدا برای یک نفر و بعد برای چند نفر صحبت کنید. بعد از هر بار در معرض قرار گرفتن باید واقعیت اندیشه های قبلی خود را که در شما هراس تولید می کرد، به چالش بکشید. 

توجه به فعالیت

 افراد دارای اضطراب اجتماعی، پیوسته نگرانند که دیگران درباره ی آن ها چگونه قضاوت می کنند. به عنوان یک اقدام درمانی، باید به جای این که به دیگران توجه کنید، روی فعالیتی که مشغول انجام آن هستید، تمرکز کنید. خواه این کار صحبت کردن با رئیس باشد، یا صحبت کردن در کلاس و یا بیان اطلاعات برای یک جمع.


آموزش مهارت های اجتماعی

 در بعضی از موارد یادگرفتن مهارت های اولیه و اصولی اجتماعی مانند لبخند زدن و برقرار کردن تماس چشمی، ادامه دادن به یک صحبت، خودافشایی و گوش دادن پویا بخشی از برنامه ی مقابله با اضطراب اجتماعی محسوب می شوند.

جرأت آموزی

آموزش نشان دادن قاطعیت، توانایی درخواست صریح و مستقیم آن چه می خواهید و یا جواب دادن به آن چه نمی خواهید، بخشی از برنامه ی مقابله با اضطراب اجتماعی محسوب می شود. 


برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خدمات مشاوره روانشناسی تلفنی و همچنیندرمان اضطراب،افسردگی، وسواس و... در غرب تهران به شماره های درج شده در صفحه نخست سابت دکتر دنیا رضایی مراجعه نمایید.

با تشکر
مرکز مشاوره و روانشناسی مهرآسا بهترین مرکز مشاوره غرب تهران


دیگر مقالات مرتبط روانشناسی

:: درمان وسواس فکری و عملی(با افکار وسواسی چه کنم؟)
:: درمان افسردگی (آیا افسرده هستم؟)
:: درمان وسواس فکری(هر فکری که به ذهنتان خطور می کند، باور نکنید.)
:: مشاوره تلفنی ازدواج(آدم‌هاي خوبي که نبايد با آنها ازدواج کنيد!)
:: درمان اضطراب(چطور از شر اضطرابم خلاص شم)
:: مشاوره تحصیلی تلفنی(چند نکته کلی مطالعه ی بهتر مطالب درسی)
:: مشاوره خانواده(راز عشق های ماندگار)
:: درمان اضطراب و استرس( کاهش نگرانی با پذیرش بلاتکلیفی های زندگی)
:: مشاوره خانواده تلفنی(علل نابسامانیهای زناشویی)
:: درمان ترس و استرس(غذا دادن به ببر)


Share تاريخ: 1396/11/01 مشاهده : 520

, , , , , , , , , , , ,



گذاشتن نظر