درمان افکار وسواسی

 


برای درمان وسواس ابتدا لازم است اختلال وسواس از سایر اختلال ها مانند اضطراب تمیز داده شود. گاهی نیز آشفتگی های افکار روزمره به اشتباه وسواس تلقی می شود.

فرق افکار آشفته ساز روزمره با افکار وسواسی چیست؟

اکثر ما نگرانی ها، نشخوارهای فکری، اشتغال های ذهنی و خیال بافی هایی را تجربه می کنیم که بر حالت های هیجانی ما اثر می گذارند. از کجا می توانیم  بین فکر وسواسی تکراری، ناخواسته و آشفته ساز و سایر افکار منفی تمایز قائل شویم؟ 

پنج ویژگی اصلی برای تشخیص اختلال وسواسی اجباری وجود دارد. این پنج ویژگی عبارت اند از:

- مزاحمت:  افکار، تصاویر، میل ناگهانی برای انجام کاری، به یکباره و بر خلاف میل شما به ذهن خطور می کنند و شما قصدی برای این کار ندارید.

- ناخواستگی: افکار وسواسی کلاً ناخواسته اند و آشفتگی زیادی به دنبال دارند.

- مقاومت: اکثر افراد دارای اختلال وسواسی اجباری در مقابل وسواس ها مقاومت می کنند و سخت در پی فرونشانی یا حذف وسواس ها هستند. آن ها با اجتناب از موقعیّت های اضطراب برانگیز با افکار وسواسی مقابله می کنند و با درگیر شدن در آیین مندی های اجباری (مانند: چک کردن، شمردن، دست شستن و ...) سعی می کنند آشفتگی حاصل از افکار را کاهش دهند).

- کنترل ناپذیری: یکی از ویژگی افکار وسواسی این است که افراد احساس می کنندکنترلی بر وسواس های خود ندارند و حتّی فکر می کنند کلاً کنترل ذهنی شان را از دست می دهند.

- نامتعارف: محتوای وسواس ها اغلب بر خلاف ارزش ها، معیارهای اخلاقی یا شخصیت واقعی فرد هستند. این ویژگی وسواس ها را خود-ناهمخوان می نامند. محتوای وسواس ها کاملاً مغایر با خودپنداه، شخصیت و رفتار شما هستند. 

برای ارزیابی افکار ناخواسته به پرسشنامه زیر پاسخ دهید و افکار خود را طبق مقیاس 0 تا 4 درجه بندی کنید.



اگر به اکثر این سؤال ها نمره ی 3 یا 4 داده اید به احتمال قریب به یقین افکار وسواسی را تجربه می کنید. تعیین درجه شدّت وسواس شما به ابزار روانشناختی و مصاحبه بالینی نیاز دارد که باید زیر نظر متخصص صاحب صلاحیت انجام شود. در صورت تشخیص صحیح، درمان وسواس به شما کمک خواهد کرد افکار وسواسی را کنترل کرده و دست از اعمال وسواسی بکشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خدمات مشاوره روانشناسی تلفنی و همچنین درمان افسردگی،درمان وسواس فکری و... در غرب تهران به شماره های درج شده در صفحه نخست سابت دنیا رضایی مراجعه نمایید.

با تشکر
مرکز مشاوره و روانشناسی مهرآسا بهترین مرکز مشاوره غرب تهران



دیگر مقالات مرتبط روانشناسی

:: درمان وسواس فکری و عملی(با افکار وسواسی چه کنم؟)
:: درمان افسردگی(آیا افسرده هستم؟)
:: درمان وسواس فکری(هر فکری که به ذهنتان خطور می کند، باور نکنید.)
:: مشاوره تلفنی ازدواج(آدم‌هاي خوبي که نبايد با آنها ازدواج کنيد!)
:: درمان اضطراب(چطور از شر اضطرابم خلاص شم)
:: مشاوره تحصیلی تلفنی(چند نکته کلی مطالعه ی بهتر مطالب درسی)
:: مشاوره خانواده(راز عشق های ماندگار)
:: درمان اضطراب و استرس( کاهش نگرانی با پذیرش بلاتکلیفی های زندگی)
:: مشاوره خانواده تلفنی(علل نابسامانیهای زناشویی)
:: درمان ترس و استرس(غذا دادن به ببر)




Share تاريخ: 1396/11/04 مشاهده : 835

, , , , , , , , , , , , , ,



گذاشتن نظر