نکاتی درباره ی ابراز خشم

 

روش های ابراز خشم در افراد مختلف چگونه است؟

وقتی شما در مواردی از دیگران عصبانی می شوید، ممکن است رفتاری منفعل، قاطع یا پرخاشگر داشته باشید.
رفتار منفعل: زمانی که به جای پاسخ به خشم، چیزی نمی گویید، سکوت می کنید و احساستان را در درون خود نگه می دارید، از رفتار منفعلانه استفاده کرده اید. در این صورت ممکن است بعداً خشم به صورت فورانی خود را نشان دهد یا به صورت اهمال کاری، فراموشکاری یا انجام ندادن خواسته ی فرد مقابل بروز کند. روش منفعلانه از این رو نادرست است که باعث می شود دیگران شناخت درستی از شما و خواسته هایتان پیدا نکنند و در نتیجه حقوقتان را پایمال کنند.
رفتار پرخاشگرانه: در این روش فرد تلاش می کند به شخص یا چیزی صدمه بزند. در این صورت احساسات او بدون کنترل، از طریق توهین، طعنه، برچسب زدن، تحقیر و درگیری های فیزیکی و رفتارهای خصمانه بروز می کند. حاصل این نوع واکنش ها پایمال کردن حقوق دیگران است. 
رفتار قاطعانه: رفتار قاطعانه به معنی ابراز و توصیف احساسات، افکار و نظرات خود است؛ یعنی بدون این که حقی از شما سلب شود، بر اعتقادات خود پایدار می مانید. بدون اضطراب، احساسات و انتقادات خود را بیان می کنید و در عین حال حق دیگران را نیز محترم می شمارید.

آیا همیشه باید خشم را ابراز کرد؟

تصمیم گیری برای ابراز یا عدم ابراز خشم به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای این کار لازم است اهمیت موضوع را در نظر بگیریم. بسیاری اوقات می توان از کنار مسائل جزئی و کم اهمیت گذشت و بر خشم خود غلبه کرد. چنانچه موضوع مهم باشد، باید رابطه ی خود را با فرد مقابل ارزیابی کنیم و توجه کنیم که ابراز خشم چه پیامدهایی به دنبال دارد. اگر آرامش خاطر را پس از بروز عصبانیت با پیامدهای آن، در دو کفه ی ترازو بگذاریم، کدام یک سنگین تر خواهد بود؟ در صورتی که با در نظر گرفتن جوانب فوق، تصمیم گرفتیم اعتراض خود را نشان دهیم باید برای نتیجه گیری بهتر و افزایش احتمال حل مشکل، زمان و مکان مناسب را برای ابراز خشم انتخاب کنیم. 
   توجه داشته باشید این مدل ابراز قاطعانه ی خشم با رفتارهای تکانشی پرخاشگری تفاوت دارد. در ابراز تکانشی خشم، فرد در آن لحظه نمی تواند کنترلی بر خود داشته باشد و معمولاً پس از آرام شدن از رفتار خود پشیمان می شود.

چگونه برای ابراز خشم تصمیم گیری کنیم؟

برای تصمیم گیری در مورد ابراز یا عدم ابراز خشم باید چند نکته را در نظر گرفت:
1- از این که رفتار خشم برانگیز طرف مقابل عمدی بوده یا سهواً اتفاق افتاده است، اطمینان حاصل کنید و سعی کنید این دو را از هم تشخیص دهید. برای این کار، قبل از قضاوت در مورد فرد، علت رفتارش را بپرسید. فرض را بر این نگذارید که فرد حتماً قصد پرخاشگری یا آزار رساندن داشته است. این احتمال را در نظر بگیرید که ممکن است سوءتفاهم باشد.

2- نوع رابطه با فرد مقابل مهم است. بدیهی است که شما خشم خود را نسبت به رئیس خود یا کسی که بسیار دوستش دارید به راحتی نشان نمی دهید. بنابراین لازم است پیامدهای ابراز خشم خود را پیش بینی کنید.

3- پس از تصمیم به ابراز خشم باید موقعیت زمانی و مکانی را در نظر گرفت. لازم است برای تأثیرگذاری بیشتر، زمان و مکان مناسبی برای ابراز خواسته ها و احساسات خود انتخاب کنید.


برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خدمات مشاوره روانشناسی تلفنی و همچنین درمان اضطراب،درمان استرس،افسردگی، وسواس و... در غرب تهران به شماره های درج شده در صفحه نخست سابت دکتر دنیا رضایی مراجعه نمایید.

با تشکر
مرکز مشاوره و روانشناسی مهرآسا بهترین مرکز مشاوره غرب تهران




دیگر مقالات مرتبط روانشناسی



:: درمان وسواس فکری و عملی(با افکار وسواسی چه کنم؟)
:: درمان افسردگی (آیا افسرده هستم؟)
:: درمان وسواس فکری(هر فکری که به ذهنتان خطور می کند، باور نکنید.)
:: مشاوره تلفنی ازدواج(آدم‌هاي خوبي که نبايد با آنها ازدواج کنيد!)
:: درمان اضطراب(چطور از شر اضطرابم خلاص شم)
:: مشاوره تحصیلی تلفنی(چند نکته کلی مطالعه ی بهتر مطالب درسی)
:: مشاوره خانواده(راز عشق های ماندگار)
:: درمان اضطراب و استرس( کاهش نگرانی با پذیرش بلاتکلیفی های زندگی)
:: مشاوره خانواده تلفنی(علل نابسامانیهای زناشویی)
:: درمان ترس و استرس(غذا دادن به ببر)

Share تاريخ: 1398/07/09 مشاهده : 623

, , , , , , , , , ,



گذاشتن نظر