پیشگیری از بی وفایی در زندگی زناشویی

 

بی وفایی برای هر دو جنس می تواند ویرانگر و آسیب زا باشد. شخص قربانی بی وفایی ممکن است احساسات منفی و ناخوشایندی مثل افسردگی، خشم، سرزنش، و حسادت پیدا کند. همچنین شخص مرتکب بی وفایی نیز احساس گناه شدیدی پیدا می کند که می تواند منجر به افسردگی شده و نیازمند مداخلات درمانی باشد.

در زیر به مواردی اشاره می شود که می تواند از بروز بی وفایی پیشگیری کند:

1- برای شریک زندگی خود بیشتر از هر کس دیگر احترام قائل شوید. به همسر خود اجبار نکنید که مطابق میل شما رفتار کند. بهانه هایی به دست همسرتان ندهید که بخواهد به شما بی اعتنا و یا قصد ترک شما را داشته باشد.

2- ترتیبی بدهید که شریک زندگیتان در کنار شما احساس راحتی کند و همواره در کنار شما بودن را ترجیح دهد.

3- هرگز راجع به سایر افراد بجز شریک زندگیتان خیال پردازی جنسی، تعریف و تمجید جنسی و زیبایی شناسی نکنید. 

4- از دیدن فیلم یا عکس های حاوی محتویات جنسی، اجتناب کنید.

5- به خود اعتماد کنید، احترام بگذارید و عزت نفس داشته باشید. اهدافی در زندگی خود در نظر گرفته و برای رسیدن به آن ها تلاش کنید.

6- توانایی ها و شایستگی های همسر خود را کشف کنید، به بهانه های مختلف از وی تعریف کنید، قدر بدانید و به او احترام گذارید.

7- اگر در کار و شغل خود شخص موفقی هستید و موقعیت های خوبی در اجتماع دارید، برای حفظ آن از شریک زندگی خود غافل نشوید و از صبح تا پاسی از شب به آن نپردازید. همسر خود را فراموش نکنید و وقت و انرژی خود را به اندازه ی کافی در زندگی مشترک نیز صرف کنید.

8- زن و مرد زندگی مشترک را در حالی شروع می کنند که افکار و انتظارات متفاوتی از یکدیگر دارند. برخی از نیاز های زنان به این شرح است: نیاز به صحبت با همسر، نیاز به دریافت محبت از جانب همسر، نیاز به صداقت و گشاده رویی همسر، نیاز به حمایت مالی همسر، نیاز به تعهد خانوادگی همسر. همچنین برخی از نیازهای مردان به این شرح است: نیاز به رابطه ی جنسی، نیاز به روابط مفرح با همسر، نیاز به دریافت توجه و تعریف و تمجید از همسر، نیاز به حمایت خانوادگی از سوی همسر.
لازم است زن و شوهر در زندگی مشترک به این نیازها توجه کنند و آن ها را در حد توان برآورده کنند.

9- مرزها و حفاظ های مناسب را حفظ کنید. به خاطر داشته باشید که بی وفایی به مرزهای اخلاقی، ارتباطی، ارزشی، خانوادگی و زناشویی مربوط می شود. 

10- محیط کار می تواند یک خطر بالقوه باشد. فردی که هشت ساعت در روز کار می کند با افراد مختلف تعامل دارد، مثلاً کار مشترک بر روی یک پروژه به مدت طولانی. این به معنی بی وفایی نیست اما زمینه برای بی وفایی را فراهم می کند. در محیط کار سعی نکنید همیشه با یک فرد غیرهمجنس خاص در ساعت معین و سر یک میز، غذا یا چای صرف کنید. وقتی به سفرهای کاری می روید در محیط های عمومی به صحبت بنشینید نه در یک اتاق خصوصی.

11- از صمیمیت عاطفی با افراد غیرهمجنس اجتناب کنید. ممکن است تصور شود که صحبت از مسایل خصوصی با یک غریبه یا همکار، تنها یک بحث عادی است. ولی این بحث به راحتی به درد و دل و روابط عاطفی منجر شده و حتی از آن فراتر می رود. در محیط کار سعی نکنید از افراد دلشکسته از جنس مخالف دلجویی کنید و آن ها را تسلی دهید.

12- اگر قبل از ازدواج به کسی علاقه مند بوده اید، نگذارید عشق کهنه شعله ور شود. سعی کنید داشتن ارتباط با عشق قبلی را کنترل و سپس قطع کنید و به فکر او نباشید. اگر تحت شرایط اجتماعی یا فامیلی مجبور به تماس با وی هستید از همسر خود بخواهید که در جریان بوده و حضور داشته باشد.

13- با مطرح کردن مسایل ارتباطی خارج از منزل با همسر خود پایه های ازدواج را محکم تر کنید. اگر مسئله ای از جمله مشکل با جنس مخالف در خارج از منزل پیش آمد آن را با همسر خود در میان گذاشته و یا با کسانی که در امر خانوادگی و زناشویی تخصص دارند مشاوره کنید.

14- از دوستان آزاد اینترنتی، تلفنی و پیام کوتاهی دوری کنید. اتاق های چت اینترنتی، فیس بوک، تلگرام، اینستاگرام و ... در صورت استفاده ی نادرست می تواند عامل بی وفایی باشد. اگرچه ارتباط اینترنتی ممکن است از این سطح فراتر نرود اما زمانی که شخص اسراری را با دوستان اینترنتی در میان می گذارد و از همسر خود مخفی می کند، این هم به نوعی بی وفایی است. سعی کنید از ارتباط تلفنی و اینترنتی خود، اگر دارید یا مجبورید داشته باشید، همسر خود را در جریان قرار دهید. همچنین از تبادل اطلاعاتی که محتوای عاطفی و جنسی دارند، خودداری کنید.

15- اطمینان حاصل کنید که دوستان، خانواده و مجموعه شبکه ی اجتماعی تان حامی ازدواج شما هستند. با دوستانی رابطه داشته باشید که ازدواج موفق دارند. دوستان و بستگان تأثیری قابل ملاحظه بر طرز فکر شما دارند. اگر دوستان یا بستگان شما مخالف ازدواجتان باشند، می توانند عقاید و باورهای شما را تغییر دهند. 

16- خودتان با همسر یا دوستانتان به راه های دیگر پیشگیری از بی وفایی فکر کنید. در هر جامعه یا فرهنگی ده ها راه حل دیگر وجود دارد که در این مختصر نیامده است. آن ها را به دیگران هم بیاموزید


برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مشاوره روانشناسی تلفنی،مشاوره خانواده، مشاوره خانواده تلفنیهمچنین درمان افسردگی، وسواس و... در غرب تهران به شماره های درج شده در صفحه نخست سایت دنیا رضایی مراجعه نمایید.

با تشکر
مرکز مشاوره و روانشناسی مهرآسا بهترین مرکز مشاوره غرب تهران


دیگر مقالات مرتبط روانشناسی


:: درمان وسواس فکری و عملی(با افکار وسواسی چه کنم؟)
:: درمان افسردگی (آیا افسرده هستم؟)
:: درمان وسواس فکری(هر فکری که به ذهنتان خطور می کند، باور نکنید.)
:: مشاوره تلفنی ازدواج(آدم‌هاي خوبي که نبايد با آنها ازدواج کنيد!)
:: درمان اضطراب(چطور از شر اضطرابم خلاص شم)
:: مشاوره تحصیلی تلفنی(چند نکته کلی مطالعه ی بهتر مطالب درسی)
:: مشاوره خانواده(راز عشق های ماندگار)
:: درمان اضطراب و استرس( کاهش نگرانی با پذیرش بلاتکلیفی های زندگی)
:: مشاوره خانواده تلفنی(علل نابسامانیهای زناشویی)
:: درمان ترس و استرس(غذا دادن به ببر)

Share تاريخ: 1398/07/09 مشاهده : 657

, , , , , , , , , , , , , ,



گذاشتن نظر