اهمالکاری: سندرم فردا

 

«فردا» نوعی دوست برای اشخاص آشفته و یا افرادی است که در شرایط نامساعدی قرار دارند، اما همین فردا برای کسانی که در شرایط عادی و معمولی، امروز و فردا می کنند، به نوعی دشمن تبدیل می شود. در حقیقت دشمنی است که در قالب دوست خود را نشان می دهد. با امروز و فردا کردن رویاها از بین می رود و دستیابی به اهداف میسر نمی گردد. کارها و پروژه ها به صورت ناخوشایندی پایان یافته و یا طبق برنامه به اتمام نمی رسند. کارها را به فردا موکول کردن همان اهمالکاری است. 
   اهمالکاری به معنی تأخیر در اقداماتی است که برای اتمام یک کار، رسیدن به یک هدف یا چالش برای رسیدن به هدف یا کسب فرصت ها، صورت می گیرد. این اقدامات مورد نیاز ممکن است به زمان دیگر به جز زمان حال یا به زمانی که هرگز فرا نمی رسد، موکول شود. در چنین وضعیتی اغلب، کارهای مهم ناتمام می مانند و اگر فرصتی برای انجام آن ها پیش آید نادیده گرفته می شود. 
   ممکن است هر فردی در انجام امور خود اهمال نماید. به همین دلیل است که برخی می گویند، اهمالکاری، کار بشر است اما منظور از اهمالکاری مورد بحث، تأخیرهایی طبیعی و معمولی نیست که گاهی اوقات پیش می آید، بلکه منظور از آن در اصطلاح روانشناختی نوعی ویژگی شخصیتی است که در رضایت فردی، اختلال ایجاد می کند و به کیفیت روابط انسانی آسیب می رساند. این نوع از اهمالکاری را می توان اهمالکاری مزمن یا «سندرم فردا» نامید.

 علایم و مشخصات اهمالکاری شامل موارد زیر است:
1- انجام دادن کارها به شیوه ای سریع و فشرده در دقایق آخر
2- لذت نبردن از فعالیت های تفریحی
3- اتلاف وقت
4- احساس اضطراب به دنبال پذیرش مسئولیت
5- ناتوانی در دستیابی به اهداف مهم زندگی
6- خیال پردازی در مورد انجام کارها به جای عمل کردن به آن 
7- حرف بدون عمل
افرادی که دستخوش اهمالکاری مزمن می شوند، اغلب کارهای خود را در آخرین لحظه ها و فرصت ها انجام می دهند. 

علت ها و تفسیرها

پژوهش های بالینی درباره ی منشاء اهمالکاری اغلب حاکی از آن است که فرد اهمالکار در دوران کودکی خویش تحت سلطه ی والدین خود بوده است. والدینی که فرزندان خود را بیش از حد کنترل می کنند و یا رفتاری مستبدانه دارند و در ایجاد حس همکاری در آنان با شکست مواجه می شوند. معمولاً چنین کودکانی از اهمالکاری با عنوان مقاومت در برابر خواسته های والدین خویش استفاده می کنند و به این وسیله سعی در نمایش و تثبیت استقلال خود دارند. کودک با اعلام این مطلب که من صاحب زندگی خود هستم نه شما، رفتاری منفعل-پرخاشگر را به صورت اهمالکاری از خود بروز می دهد و به این ترتیب نیاز استقلال جویی خویش را حفظ می نماید. هر چند چنین رفتاری منفی است اما نیاز به استقلال آن چنان مهم است که گاهی حفظ آن توسط فرد، ممکن است به یک انتخاب منفی منجر گردد. 
   یکی از دلایل گرایش به اهمالکاری البته در نوع خفیف آن، کاهش اضطراب ناشی از ترس از شکست است.  فردی که مشغول کار یا پروژه ی مهمی است، توفیق یا شکست در انجام آن کار با سلامت روانی و خودپنداره او ارتباط مستقیم دارد. چنانچه فردی احساس نماید که در برخود با چالش ها شایستگی لازم را ندارد، عزت نفس او شدیداً آسیب می بیند. اهمالکاری روشی است برای جلوگیری از این آسیب بالقوه. این حالت، در مورد افراد با استعداد و خلاق نیز صدق می کند. آن ها اغلب از نوشتن اشعار یا داستان و یا نواختن موسیقی خودداری می کنند و یا برای مصاحبه و گزینش به جایی نمی روند. شکل گیری خودپنداره از طریق خیال پردازی در مورد موفقیت ها، آسان تر از تجربه های عینی شکست است. مانند ترس از شکست، ترس از موفقیت هم یکی از دلایل بروز اهمالکاری است. زیرا موفقیت نیز مانند شکست می تواند عاملی تهدید کننده و اضطراب آور باشد.
   یکی از عادات مشترک بین افرادی که بیش از حد در کارها تعلل می ورزند این است که اهداف بسیار بزرگی را برای خود در نظر می گیرند. هر چقدر هدف بزرگ تر و غیرقابل دسترس تر باشد، امکان شکست خوردن و نرسیدن به هدف نیز بیشتر می شود. به ترتیب کسی که اهداف کمال گرایانه دارد با به تعویق انداختن آن ها و اهمالکاری از زیر بار خطر احتمالی شکست فرار می کند.

مقابله با اهمالکاری

1- تکلیف مدار باشید نه زمان مدار، یعنی خود را با کار تطبیق دهید نه با زمان. 
2- کارهای ناخوشایند را قبل از کارهای خوشایند انجام دهید. چنانچه عملی دلپذیر است و زیاد انجام می شود می توان از آن فعالیت برای تقویت رفتارهایی که دلپذیر نیست استفاده کرد. بدین ترتیب احتمال انجام رفتار سخت و ناخوشایند بالا می رود.
3- تا وقتی که کاری را انجام نداده اید درباره ی آن سخن نگویید. این رفتار اغلب انرژی روانی را هدر می دهد. این توصیه برای اشخاص خلاق، بسیار ارزشمند است. چنانچه قصد ابداع چیزی را دارید یا می خواهید داستان یا کتابی بنویسید و یا مایلید الگوی لباس جدیدی طراحی کنید، اول ابداع کنید، بنویسید و طراحی نمایید، بعد درباره ی آن حرف بزنید. با گفتن این چیزها به دوستان و آشنایانتان انرژی شما هدر می رود. همین که از جزییات برنامه ها و ایده های خود با دیگران سخن می گویید دیگر اشتیاقی برای تحقق آن ها احساس نمی کنید.
4- اهداف خود را کوچک کنید. از انتخاب اهداف بزرگ و دراز مدت دوری کنید. سعی نکنید که با یک پرش بزرگ به بالاترین هدف خود برسید. اهداف خرد شده و کوچک تر، قابل دسترس تر و رسیدن به آن ها واقعی تر است.
5- بر اضطراب خود غلبه کنید. هنگامی که قصد انجام کاری را دارید، مثلاً دیدار با یک شخص خاص، ایراد یک سخنرانی مهم، اشتغال به شغلی حساس و نظایر آن، ابتدا با روشی عقلانی بر اضطراب مربوط به آن امور غلبه کنید سپس برای آن اقدام کنید. 
6- بهتر است گاهی ابتدا عمل کنید و پس از آن فکر کنید. اسکینر، روانشناس رفتاری در مقاله ای می گوید: بیاموزید هنگام نوشتن درباره ی آن موضوع فکر نکنید.  شما قادر نیستید به همه چیز کاملاً بیندیشید و نیز نمی دانید که پیش از نوشتن، چه بگویید. ولی پس از آن که نوشتید می توانید آن را تغییر داده و بازنویسی کنید. این توصیه را می توان در بسیاری از عرصه های زندگی به کار برد. تنها با انجام دادن کارهاست که درمی یابید در کدام زمینه ها کارآمد و با استعداد هستید. غالباً تدبیر زندگی این است که به جای اهمالکاری، درگیر فرایند آزمایش و خطا شویم.



برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خدمات مشاوره روانشناسی تلفنی و همچنین درمان اضطراب،افسردگی، وسواس و... در غرب تهران به شماره های درج شده در صفحه نخست سابت دکتر دنیا رضایی مراجعه نمایید.

با تشکر
مرکز مشاوره و روانشناسی مهرآسا بهترین مرکز مشاوره روانشناسی (مشاوره تلفنی روانشناسی 



دیگر مقالات مرتبط روانشناسی


:: درمان وسواس فکری و عملی(با افکار وسواسی چه کنم؟)
:: درمان افسردگی (آیا افسرده هستم؟)
:: درمان وسواس فکری(هر فکری که به ذهنتان خطور می کند، باور نکنید.)
:: مشاوره تلفنی ازدواج(آدم‌هاي خوبي که نبايد با آنها ازدواج کنيد!)
:: درمان اضطراب(چطور از شر اضطرابم خلاص شم)
:: مشاوره تحصیلی تلفنی(چند نکته کلی مطالعه ی بهتر مطالب درسی)
:: مشاوره خانواده(راز عشق های ماندگار)
:: درمان اضطراب و استرس( کاهش نگرانی با پذیرش بلاتکلیفی های زندگی)
:: مشاوره خانواده تلفنی(علل نابسامانیهای زناشویی)
:: درمان ترس و استرس(غذا دادن به ببر)





Share تاريخ: 1398/07/09 مشاهده : 608

, , , , , , , , , , , ,



گذاشتن نظر