راهبردهای مفید برای موفقیت تحصیلی در دانشگاه

 

موفقیت نوعی توانایی است که راه رسیدن به هدف را برای ما آسان می سازد. موفقیت یک سفر است که در تمام ابعاد و جنبه های زندگی جریان دارد.
   ما هر که هستیم و در هر کجا و با هر شرایط که زندگی می کنیم می توانیم در رسیدن به خواسته های ارزشمند خود موفق باشیم. ولی باید بدانیم که موفقیت رایگان به دست نمی آید. قیمت آن بذل کوشش و جدیت دائمی از سوی ماست. برای کسب موفقیت تنها به دست آوردن اطلاعات و دانش کفایت نمی کند، بلکه بکارگیری و تمرین مستمر آن اطلاعات است که ما را به مقصود می رساند.
   دانش و اطلاعات بکارگرفته شده و تمرین شده را «مهارت» می نامند. موفقیت در دانشگاه نیازمند کسب مهارت های یادگیری است که لازمه موفقیت در تحصیل می باشد. 

موفقیت در تحصیل نیازمند سه چیز است:

1- هوش و استعداد
2- علاقه
3- مهارت (کاربرد ماهرانه فنون و روش ها)

هوش و استعداد برای موفقیت لازم است اما کافی نیست. عامل علاقه می تواند همه عوامل را تحت تأثیر قرار دهد، اما تداوم آن به عامل دیگری بستگی دارد. اگر کسی نسبت به تحصیل بی علاقه است، علاقه را بیرون از خود جست و جو نکند. چرا که تقویت انگیزه های درونی فرد و حذف ابزارها و فشارهای بیرونی است که می تواند او را در کسب موفقیت در تحصیل کمک کند. 

انواع مهارت های موفقیت در تحصیل:

منظور از مهارت دانستن، تمرین و بکارگیری هر چه بیشتر آنهاست. انواع مهارت در موفقیت تحصیلی عبارت است از: هدف گذاری، ایجاد انگیزه، برنامه ریزی درسی، روش صحیح مطالعه، تقویت حافظه، تمرکز و دقت، تغذیه و استراحت، امتحان،آرامش.

هدف:
تعیین دقیق و روشن اهداف می تواند علاوه بر نشان دادن مقصد، شما را در انتخاب بهترین و سریع ترین راه رسیدن به آن یاری نماید. هدفدار بودن به شما کمک می کند تا بهترین راه را برای رسیدن به هدف انتخاب کنید، نیروی محرک قوی برای رسیدن به هدف در وجود شما ایجاد شود، انگیزه کافی برای رسیدن به هدف بیابید و سعی و تلاش خود را متناسب با بزرگی هدفتان افزایش دهید. 

انگیزه:
یکی از راه های مؤثر در ایجاد انگیزه، هم گروه شدن با افراد موفق است. وقتی در میان جمعی قرار می گیریم که کاری را خوب انجام می دهند، میل به موفقیت دارند، مدام در حال پیشی گرفتن از همدیگرند، ناخودآگاه در مسیر آن ها قرار می گیریم. خیلی از افرادی که درون خودشان احساس بی انگیزگی می کنند اتفاقاً خواهان موفقیت های بزرگ هستند. این افراد ترجیح می دهند یا در کارهای خیلی سخت و ریسک پذیر شرکت کنند یا در کارهای خیلی آسان. در حالی که بر اساس تحقیقات، افراد باانگیزه بر خلاف گروه بی انگیزه، کارهایی را قبول می کنند که احتمال موفقیت در آن ها 50- 50 است.

برنامه ریزی درسی:
برنامه ریزی حرکتی هوشمندانه، منطقی و مرحله بندی برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده است. صاحبنظران علم مدیریت معتقدند اگر 20 درصد از زمان خود را صرف برنامه ریزی کنیم، 80 درصد باقیمانده را با اطمینان بیشتری قدم برخواهیم داشت.
 
روش های صحیح مطالعه:
امروزه بیشترین یادگیری از طریق مطالعه حاصل می شود. بخش عمده ای از زمان تحصیلات به مطالعه اختصاص می یابد. بنابراین آشنایی و بکارگیری روش صحیح مطالعه می تواند ما را در یادگیری بهتر و با کیفیت یاری کند. عدم آشنایی و بکارگیری شیوه صحیح مطالعه ممکن است موجب پایین آمدن کارآیی و بازدهی، تضعیف روحیه، کاهش اعتماد به نفس و خستگی و دلزدگی از مطالعه شود. عوامل دیگری مثل تقویت حافظه، تمرکز، دقت، تغذیه و استراحت، امتحان و آرامش لازم و ملزوم مطالعه مفید و ثمربخش هستند و می توان این عوامل را در توصیه های صحیح مطالعه گنجاند. 
   دوران دانشجویی، دوران رشد و بهره گرفتن علمی است. این دوران، دوران جست و جو، کشف، خلق، ابداع و شدن است. اگر در این برهه از عمر در وجود خود جست و جوی دقیقی بکنیم، می بینیم که هزاران قدرت در اختیار داریم که قابلیت فعلیت دارند. نگرش درست به تحصیل در دانشگاه عامل رقم زدن موفقیت های بعدی است، در آغاز ترم باید بگویید: درس می خوانم و یاد می گیرم و با شروع ترم، با شرکت مرتب در کلاس ها و انجام تکالیف به مرور درس ها بپردازید.

 از این جهت دانشجویان به سه دسته تقسیم می شوند:
الف: عده ای روش تدریجی را انتخاب می کنند یعنی در طول ترم تحصیلی، یادگیری و تکالیف را تقسیم بندی می کنند و آهسته و پیوسته پیش می روند.
ب: عده ای هیجانی عمل می کنند؛ یعنی در برخی درس ها یا ایام با برنامه دقیق کار می کنند و بعضی روزها به خمودی روی می آورند.
ج: روش تلمباری: در این روش از آغاز ترم صرفاً حضور در کلاس صورت می گیرد ولی از مطالعه مستمر و دقیق و مداوم خبری نیست.

دانشجویانی موفق می شوند که عزم خود را برای درس خواندن، تحصیل و تحقیق در طول مدت تحصیل به صورت برنامه ریزی شده جزم کرده باشند. مطالعه ی مستمر یک هدیه بزرگ برای شما دارد و آن آرامش است. 
   برای شروع موفق تحصیل در دانشگاه، داشتن یک برنامه خوب ضروری است. در بسیاری از دانشگاه ها، افراد موفق و مصمم، موفقیت های خود را مدیون «آغاز» خوب می دانند. آگاهی از درس ها، دقت در انتخاب ها، مشورت با افراد آگاه، دوستی با دانشجویان ترم بالاتر و تقسیم کلاس ها در طول چند روز هفته، از مزایای انتخاب و حرکت درست تحصیلی است.  

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خدمات مشاوره روانشناسی تلفنی و مشاوره تحصیلی و مشاوره تحصیلی رایگان همچنین درمان افسردگی، وسواس و... در غرب تهران به شماره های درج شده در صفحه نخست سابت دکتر دنیا رضایی مراجعه نمایید. 


با تشکر
مرکز مشاوره و روانشناسی مهرآسا بهترین مرکز مشاوره روانشناسی (مشاوره تلفنی روانشناسی 



دیگر مقالات مرتبط روانشناسی


:: درمان وسواس فکری و عملی(با افکار وسواسی چه کنم؟)
:: درمان افسردگی (آیا افسرده هستم؟)
:: درمان وسواس فکری(هر فکری که به ذهنتان خطور می کند، باور نکنید.)
:: مشاوره تلفنی ازدواج(آدم‌هاي خوبي که نبايد با آنها ازدواج کنيد!)
:: درمان اضطراب(چطور از شر اضطرابم خلاص شم)
:: مشاوره تحصیلی تلفنی(چند نکته کلی مطالعه ی بهتر مطالب درسی)
:: مشاوره خانواده(راز عشق های ماندگار)
:: درمان اضطراب و استرس( کاهش نگرانی با پذیرش بلاتکلیفی های زندگی)
:: مشاوره خانواده تلفنی(علل نابسامانیهای زناشویی)
:: درمان ترس و استرس(غذا دادن به ببر)





Share تاريخ: 1398/07/09 مشاهده : 616

, , , , , , , , , , ,



گذاشتن نظر